کد خبر: ۱۱۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
این روزها لزوم بازنگری در قوانین مربوط به خدمت وظیفه عمومی، بیش از هر زمان حس می‌شود.در «فارس من» سوژه‌های متفاوتی در مورد خدمت وظیفه عمومی ثبت شده است، این گزارش درباره آن‌ها است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛سربازی و مسائلش یکی از پرچالش ترین بخش‌های زندگی پسران است. این روزها بیش از هر زمان دیگری لزوم بازنگری در شیوه‌ی اجرایی سربازی و قوانین مربوط به خدمت وظیفه عمومی در راستای تخصصی‌تر شدن آن، حس می‌شود. در سامانه «فارس من» سوژه‌های متفاوتی درباره خدمت وظیفه عمومی و نواقصش ثبت شده است، که به بررسی مهم‌ترین آنها و آخرین پیگیری‌های انجام شده، می‌پردازیم:

 

نخست| تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان تا زمان پذیرش دانشگاه‌ها

شیوع ویروس کرونا و همه گیری آن سبب تعطیلی دانشگاه‌ها و به هم ریختن تقویم آموزشی مراکز آموزش عالی شد. در ادامه نیز حتی کنکورهای سراسری مختلف هم به دلیل حفظ سلامت داوطلبان چندین بار به تعویق افتاد. تعویق آزمون‌های سراسری و نامشخص بودن زمان از سرگیری مجدد فعالیت آموزشی در دانشگاه‌ها، باعث پایان یافتن معافیت تحصیلی و اتمام مهلت یکساله معرفی به «سازمان نظام وظیفه عمومی» بسیاری از داوطلبان شد.

بیشتر این دانشجویان از فارغ‌التحصیلان سال ۹۸ هستند؛ در بین سوژه‌های ثبتی «فارس من» درخواست‌های متعددی از کاربران مبنی بر تمدید معافیت تحصیلی دانشجویان تا زمان پذیرش دانشگاه‌ها دیده می‌شود. در یکی از این درخواست‌ها آمده است:

 

«معافیت تحصیلی این دسته از دانشجویان را که بیشتر آنها فارغ‌التحصیلان سال ۹۸ و همچنین داوطلبان سال ۹۷ هستند و از امتیاز یکبار انصراف خود استفاده می‌نمایند و قصد شروع مجدد به تحصیل را دارند «...» در صورت عدم اخذ پذیرش از دانشگاه‌ها، باید خود را به نظام وظیفه عمومی معرفی نمایند را تا زمانی که آزمون‌های سراسری برگزار شود و نتایج نهایی اعلام گردد را تمدید بفرمایید.»


خبرنگاران فارس همچنان پیگیر این موضوع از مسئولین تا رسیدن به نتیجه هستند. در همین رابطه خبرنگارگروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس پیگیر موضوع از «دکتر مجتبی صدیقی»، رئیس «سازمان امور دانشجویان وزارت علوم،تحقیقات و فناوری» شد.  وی در پاسخ اعلام کرد: « ناجا هنوز به این پیشنهاد (تمدید معافیت تحصیلی) جواب نداده است و فرصت بیشتری برای اعلام نتیجه مورد نیاز است».

 

دوم| مصائب مشمولان خدمت سربازی متاهلین

سربازان سن بالا و متاهل نیز مشکلات خاص خود را برای انجام خدمت نظام وظیفه عمومی دارند. این مشمولین درخواست هایی در بین سوژه های «فارس من» مطرح کرده اند،که بیشتر معطوف به وضعیت اقتصادی و معیشتی آن هاست.یکی از کاربران برای سربازان بالای ۲۵ سال و دارای مدرک فوق لیسانس پیشنهاداتی در «فارس من» مطرح کرده است:

«با توجه به حجم مشکلات اقتصادی در خانواده های ایرانی پیشنهاد می‌گردد جوانان بیست و پنج سال به بالا با مدرک فوق لیسانس ماههای کمتری را در خدمت بگذرانند تا زودتر وارد عرصه کار و تولید شوند. جوانانی که دارای مدارک فوق لیسانس هستند بعد فارغ التحصیلی هم مشکل خدمت سربازی دارند و هم مشکل کار و ضعف اقتصادی.»

 

در سالهای گذشته برای سربازان متاهل،امتیازاتی مانند، خدمت در شهر محل سکونت و هم چنین افزایش تعداد روزهای مرخصی در نظر گرفته شده است؛ که طبق سوژه های ثبتی شما در «فارس من»، به نظر می رسد این امتیازات کافی نیست.

 

سوم | اصلاح قانون خدمت سربازی

قانون خدمت وظیفه عمومی، سال‌هاست مورد بازنگری و اصلاح مؤثر قرار نگرفته است. با توجه به تغییرات گسترده جامعه در سالهای اخیر و بالا رفتن تعداد سربازان دارای تحصیلات عالیه و مهارت، نیاز به اصلاح این قانون قدیمی برای تخصصی‌تر شدن خدمت سربازی و کاربردی‌تر شدن آن بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. این موضوع در مطالبات شما در «فارس من» نیز مشهود است:

«کشور عزیزمان علی‌رغم تمامی پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف، متأسفانه بعضی قوانین آن همچون لایحه تجارت و یا خدمت سربازی بدون هیچ‌گونه به روزرسانی همچون شیوه‌های قدیمی به کار خود ادامه می‌دهد، خواهشمندیم طبق گفته رهبر انقلاب مبنی بر گام دوم انقلاب، پیگیر اصلاح یا تغییر قانون سربازی که باعث ناراحتی و اضطراب خیلی از جوانان شده است، باشید»


حدود دو سال قبل بود که مجلس طرح جدیدی برای تغییر شیوه‌ی اجرای خدمت وظیفه عمومی آماده کرد، که اکنون بعد از گذشت دو سال همچنان وضعیت مبهمی دارد. در خلاصه این طرح قرار بود سربازی از حالت اجباری خارج شده و به صورت داوطلب و حرفه‌ای در آید.

 

چهارم| افزایش حقوق سربازان

بیشترین مطالبه پیرامون مسائل خدمت وظیفه عمومی در «فارس من» مربوط به افزایش حقوق سربازان است. افزایش حقوقی که طبق سوژهای ثبتی کاربران گویا اجرایی نمی‌شود: «طبق قانون باید حقوق سربازان بین ۶۰ تا ۹۰ درصد حقوق کادر باشد، اما چرا این قانون اجرا نمی‌شود؟» این قانون در سال ۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، اما «ستاد کل نیروهای مسلح» به بهانه‌ی کمبود منابع و عدم پیش بینی هزینه‌ی اجرایی شدن آن در «قانون بودجه عمومی کشور» از انجام کامل آن تاکنون سرباز زده است.

در همین رابطه حتی اواخر سال ۹۷ بود که، «سردار موسی کمالی» رییس اداره سرمایه انسانی «ستادکل نیروهای مسلح» نیز از نمایندگان مجلس خواست، تا برای اصلاح حقوق سربازان در «قانون بودجه کشور»، تصمیمی اتخاذ کنند. اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.و معیشت سربازان را با چالش جدی روبه رو کرده است.

 

باید منتظر ماند و دید در آینده چه سرنوشتی در انتظار مشمولین خدمت نظام وظیفه عمومی است. آیا در آینده می‌توانیم شاهد تغییرات مؤثر در شیوه‌ی اجرایی شدن خدمت سربازی باشیم یا خیر؟ ما همچنان در سامانه «فارس من»، با رصد مطالبات شما پیرامون خدمت نظام وظیفه عمومی  پیگیر آنها از مسئولین مربوطه هستیم.

 

گزارش از معین رضیئی

انتهای پیام/ ع

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار